Intervju med Ida Öhnell om Trollkarlens arvinge

©annacarin_isaksson

©annacarin_isaksson

Boken Drömverk är Fantastikhjälpens pilotprojekt och intäkterna skänker vi till Läkare utan gränser. Även om vi är flera som jobbar idéellt i projektet kan vi inte undvika kostnader för tryckning av boken, reklam mm. För att täcka dessa finns olika alternativ och vi kikar främst närmare på att skaffa sponsorer, men även crowdfunding via Kickstarter är ett intressant alternativ. Att finanisera en bok med Kickstarter är ett relativt nytt fenomen i Sverige och en av dem som har lyckats, kanske rentav den första (?), är Ida Öhnell som framgångsrikt kört sin kampanj för boken Trollkarlens arvinge.

 

Tänk dig ett äventyr i modern tid, men i en värld närmare Asgård än vår egen. Action, magi, mörker och en mystisk familj. Stella Zenithar är snart 17 år, hon är en vanlig tonåring men hon är också trollkarlens arvinge…

 

Marcus: Dessa spännande ord kan man läsa om din bok Trollkarlens arvinge. På din blogg ohnell.com kan man även provläsa några kapitel. Kan du berätta lite mer om vad din bok handlar om för den som ännu inte provläst? Och hur fick du idén till berättelsen?

Ida: Boken handlar om tonåringarna Stella och Jacob som är syskon och bor i en vanlig svensk småstad med sin moster. I första kapitlet så får de ett brev från sin biologiska pappa som plötsligt vill att de ska komma och bo hos honom. De har ingen relation med honom men bestämmer sig för att de vill träffa honom. En chaufför hämtar dem och tar dem till en gammal borg långt ute i ingenstans. Snart står det klart att deras pappa är en mäktig trollkarl och att det finns de som vill ha livet av både honom och barnen… Denna nutidsfantasy är väldigt actionfylld men den är också full av färgstarka karaktärer, längtan och kärlek. Jag började skriva på berättelsen för mer än åtta år sedan men trollkarlen och den dystra borgen har nog alltid funnits där någonstans i bakhuvudet. Plötsligt så började scener ta form och jag slutade aldrig att skriva. Berättelsen växt och växte och ibland kändes det som om den ville skriva sig självt på något magiskt vis. Trollkarlens arvinge lade nog en förtrollning över mig.

Josocutgimp

Marcus: Hur kommer det sig att du satsade på Kickstarter och har du några tidigare erfarenheter av just Kickstarter eller crowdfunding?

Ida: Jag har ingen tidigare erfarenhet av kickstarter eller av crowdfunding, mer än att jag vet några projekt som har blivit finansierade på det sättet. Men möjligheten har alltid legat kvar i mitt bakhuvud och när jag landade här på Brewhouse i Göteborg, där jag fått kontorskompisar som både är experter på crowdfunding, eller som lyckats med sin kampanj, så eldades den tanken på. När bokförlagen visade ett svalt intresse så blev jag också tvungen att hitta en alternativ väg. Så vi lade upp en plan, jag och mina affärscoacher på Brewhouse Inkubator.

 

Marcus: För att veta hur mycket medel du behövde samla in genom din kampanj så behövde du givetvis en budget för tryckkostnader mm. Vilka kostnader behöver man egentligen ha koll på om man ska ge ut en bok själv? Har du själv kontaktat tryckerier och leverantörer av de tjänster du behöver eller hur har du samlat fakta?

Ida: Jag har kontakt med Idus förlag och kommer att använda deras tryckeri och layoutare. Det betyder att jag kan få allt som behövs till boken på samma ställe. Naturligtvis så kan man göra alla dessa delar helt själv också, men det kändes bra att nappa på det erbjudandet och kunna lita till deras expertis när jag själv inte tryckt böcker innan. Men man behöver räkna ut kostnaden för framtagandet av boken (layout, tryck, korrektur, sättning av E-bok, porto). Sedan behöver man så mycket pengar som möjligt till marknadsföring. Arbetet tar inte slut när boken är tryckt, det är egentligen då det börjar.

Arbetet tar inte slut när boken är tryckt, det är egentligen då det börjar.

Marcus: Jag tror att vi kommer få se många försök att finansiera sin bok genom crowdfunding framöver. Särskilt inom fantastiken (samlingsnamn för fantasy, science fiction och skräck), där egenutgivning redan gett en vitamininjektion till den inhemska scenen. Vilka tips har du till den som står i startgroparna och vill prova crowdfunding?

Ida: Om man vill crowdfunda sin bok genom siterna Kickstarter, Indiegogo eller kanske den nya svenska siten Mindora (som lanseras i september) så ska jag ge några konkreta tips för den som vill lyckas:

  • Provsmak: Ge textprov på din bok, jag har bjudit på hela 6 kapitel under kampanjens gång.
  • Empati: Ha en video på dig själv när du pratar, gärna en enkel hemmavideo där man får se att det är en verklig person bakom projektet. Kanske till och med någon som man kan känna igen sig i och få empati för.
  • Marknadsföring är A & O: Se till att marknadsföra ditt projekt mycket under kampanjens gång och uppdatera dina följare om var som händer. Nå ut genom sociala medier exempelvis (blogg/facebook/instagram osv.) och prata om det vitt och brett med alla!
  • Tydlighet: Var tydlig om varför just du behöver crowdfunding, visa upp en graf på kostnaderna samt tala om varför vi andra skulle vilja läsa din bok – varför behövs den?
  • Extra krydda: Se till att ha bild, musik och/eller film där man får en känsla av boken. Jag hade allt detta, men jag hade turen att ha animatörer och musikproducenter fem meter från mitt skrivbord. Om man inte kan få hjälp så kan man ändå göra något själv, det behöver inte se professionellt ut (har man råd att bekosta en snygg reklamkampanj så behöver man ju inte pengar genom crowdfunding?), men man behöver kunna förmedla sin idé.

 

Marcus: På din blogg kan vi läsa att du har magisterexamen i konst- och bildvetenskap och även studerat praktiskt måleri, illustration och kreativt skrivande. Jag började själv med att teckna fantasy innan skrivandet tog över alltmer och nu dominerar, främst på grund av tidsbrist. Vad kommer först till dig, orden eller bilderna? Och hur prioriterar du när du måste välja?

Ida: Jag får den här frågan hela tiden, men för mig är det lite som att få frågan om jag äter eller dricker och vad jag gillar bäst. De är båda bara helt naturliga för mig och ingenting som står emot varandra eller som jag måste välja mellan. Ibland målar jag mer och ibland skriver jag mer. Men något som är tydligt för mig är att jag målar berättande bilder och att jag skriver väldigt visuellt. De är helt enkelt bara två uttrycksformer för samma vilja att förmedla sagor och berättelser.

borgen1liten

Marcus: Som backer av ditt kickstarterprojekt får man något tillbaka, där nivån beror på hur mycket man skänker. Hur har du resonerat kring vad du ska erbjuda i utbyte och vilka nivåer du ska sätta?

Ida: Det har jag absolut gjort och jag har undersökt och tittat på andra Kickstarter-projekt för att jämföra nivåer och få idéer. Men här har man stor valfrihet. Det man kan tänka på att man ska ha flera olika nivåer så att det blir lätt för människor att välja. Vissa kommer vilja ge mycket men vill inte ha så mycket tillbaka, andra vill få ut så mycket som möjligt för det som skänks och en del vill bara slänga in en femtiolapp i projektet. Man kan även ha någon nivå där böckerna går till välgörenhet.

 

Marcus: Bakom en framgångsrik crowdfundingkampanj ligger så klart lyckad marknadsföring. Hur har du arbetat med press, sociala medier och din blogg för att locka backers? Vad har gått bra och vad har gått mindre bra?

Ida: Det som funkade bäst var Facebook och att hålla en uppdaterad hemsida/blogg. Facebook ads är ett verktyg som inte kostar så mycket men som ger en hel del synlighet och gjorde att jag ökade trafiken till Trollkarlens arvinges sida på Facebook. Sedan får man försöka kontakta bloggare, tidningar och andra som skulle kunna ge dig mediautrymme. Men det var svårt att få dem att nappa. Jag har även delat ut flyers och provläsningsexemplar under olika event.

Det som varit viktigast är att hålla intresset uppe för dem som är intresserade av projektet och låta dem bli ambassadörer genom sitt engagemang. Djungeltelegrafen är alltid bäst. Delaktighet är nyckeln: att de som backat får uppdateringar om hur många procent projektet fått in och sedan nedräkning av dagar och timmar i slutet. Projektet blir ett event och en följetång då, och många har sagt efteråt att de tyckte att det var jättespännande att följa utvecklingen dag för dag.

 

Marcus: Du behövde 40.000 kr men fick ihop över 44.000 av 108 backers. Grattis! Hur går du vidare nu när du nått ditt mål och hur planerar du använda de pengar som eventuellt blir över?

Ida: Det kommer inte att bli några pengar över, allt kommer att gå in i boken och projektet, direkt eller indirekt som exempelvis marknadsföring eller kontorshyra. Jag kommer även behöva se hur mycket som jag egentligen får ut i slutändan eftersom beskattningen på crowdfunding kan komma att ändras. Så vi får se hur det blir med den saken. Men jag är otroligt tacksam över att det faktiskt gick så bra som det gick. Jag har nog inte riktigt förstått det än, och jag känner bara en otrolig tacksamhet inför alla dessa backare som pushat min dröm framåt och på så vis blivit en del av den och hela det här äventyret.

 

Marcus: Det ska bli spännande att följa utvecklingen med Trollkarlens arvinge och jag hoppas Fantastikhjälpen får återkomma med en uppföljning när boken är i tryck. Tack för intervjun och Lycka till!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *