Bråda dagar

Hej,

Det kanske inte syns här på bloggen, men nu är det mycket på gång med Fantastikhjälpen. Jag bestämde mig för att gräsrotsfinansiera tryckningen av boken Drömverk eftersom det helt enkelt tog för lång tid att vänta på att eventuella finansiärer skulle bestämma sig. Tid jag hellre lägger på att faktiskt göra klart boken och kunna börja sälja den. 

Drömverk och hela bokserien Bokvandrarna har en enorm kommersiell potential för regionen runt Göta älv. Min förhoppning är att när jag väl har en fysisk produkt att visa upp kommer företag och kommuner att inse detta. Det här kommer att bli en bokserie som både berör och engagerar. En sagoskatt med goda möjligheter att skapa mervärde inom turism och det lokala kulturutbudet.

Men vi tar en sak i taget. Guidade turer och gosedjur får helt enkelt komma senare. Nu är det förberedelser för kickstarter som gäller. För att en kickstarter ska bli framgångsrik måste man tidigt börja göra reklam för sin kampanj och där har jag tyvärr draggat en del eftersom jag haft fullt upp med nyutgåvan av min romanserie Serahema Saporium. Jag borde ha börjat redan för ett halvår sedan. Min tanke är att starta själva kampanjen i slutet av oktober så jag har alltså 2 månader på mig. Redan nu kan man prenumerera på mitt Nyhetsbrev för att hålla sig uppdaterad (se startsidan).

Mycket av tankearbetet med kampanjen är redan klart men det återstår många moment att genomföra så låt oss göra en checklista.

  1. Snygga upp hemsidan och ge ett proffsigare intryck – Check. Jag har bytt grafik och fått till något som är snyggt och stilrent på diverse format. Bakgrundsbilden fångar både att det riktar sig till barn och att det är fantasifrämjande aktiviteter vi sysslar med här. Loggan har fått en snyggare inramning. Här vill jag passa på att slå ett slag för pixabay där man kan hitta snygga bilder för en hygglig peng. Rentav gratis om man är snål men självklart ska man betala för sina bilder.
  2. Skaffa hjälp på alla plan  – Kvarstår. Jag är usel på att be om hjälp men det beror till stor del på att ideell hjälp gör det svårt att ställa krav och alla är upptagna så att jag i slutändan ändå fått göra det mesta själv. Men jag har mina testläsare och de är jag tacksamma för. Och resten av er behöver jag börja tjata mer på.
  3. Kolla närmare på kriterierna för en kickstarter – Kvarstår. Hur får jag mitt projekt godkänt? Vad är skattesatserna på det jag drar in – om jag drar in något?
  4. Spela in ett youtubeklipp där jag presenterar projektet – Kvarstår. Kolla hur andra har gjort och skriv ett manus. Jag ställer antagligen för höga krav på kvaliteten här och får därför inte tummen ur. Jag borde bara göra det men för att göra det så måste jag först …
  5. Sätta en budget för projektet – Kvarstår. Här behöver jag hjälp av erfarna egenutgivare. Jag tror på att lägga en relativt låg nivå och istället satsa på stretchgoals för att höja kvalitet på den fysiska produkten (hårdband istället för storpocket etc), lägga till illustrationer mm.
  6. Spika vilka nivåer av pledges jag ska ha i min kampanj – Kvarstår. Vad ska den som backar kunna välja mellan för nivåer? Och här behöver jag prata med de jag hoppas vill hjälpa mig med vissa pledges jag har i åtanke.
  7. Pusha facebooksidan och skaffa fler gillare – Kvarstår.
  8. Gör reklam på Instagram – Kvarstår.
  9. Leta ambassadörer för projektet – Kvarstår. Jag är grym på att få idéer och genomföra dem, men är sämre på att marknadsföra mig och behöver massor med hjälp.
  10. Börja skicka ut Nyhetsbrevet på en regelbunden basis – Kvarstår. Visa att det faktiskt händer saker. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha ett enskilt nyhetsbrev för Fantastikhjälpen eller använda mitt författarnyhetsbrev (som är lika eftersatt).
  11. Beställ flyers och visitkort – Kvarstår. Jag borde alltid bära runt på mina visitkort så att folk jag pratar med kan hitta projektet. Skärpning Marcus. Men jag har börjat kika på flyers. Måste ha dessa tills bokmässan i slutet av september.
  12. Gör klart den rekvisita jag har påbörjat – Kvarstår. Jag har riktigt coola grejer på g som jag hoppas ska skapa intresse för projektet. Men det tar tid att färdigställa. Tid jag kanske borde lägga på övriga aktiviteter? Min tanke är att dels använda dessa i reklamklipp men även på bokmässan där jag ska göra reklam för Fantastikhjälpen. Ett visuellt projekt skapar lättare buzz i sociala medier. Men bokmässan är om endast en månad. Gulp! Det blir tajt. Men att lägga upp bilder o filmklipp när jag skapar rekvisitan kan skapa intresse.
  13. Gör klart min youtubekanal och lär mig hur det där med youtubers funkar egentligen? – Kvarstår. Hur ökar jag chanserna att bli viral? Här hoppas jag på att jag med hjälp av min rekvisita och en låt jag har specialskrivit för ändamålet faktiskt kan få till en musikvideo som folk och i synnerhet barn gillar. Då löser sig förhoppningsvis spridningen på köpet. Men låten ska spelas in och musikvideon filmas.
  14. Ta fram en tidplan – Kvarstår. Vem som helst kan se att det här innebär massor av jobb. Därför måste jag ta fram en tidplan för att se till att jag inte går i väggen igen och det är en punkt jag måste knuffa upp till toppen av listan.
  15. Gör klart kartan – Kvarstår. Kanske inte jätteviktigt, men en karta är en karta och en viktig del av fantasy. Plus att den här kartan ska kunna användas för dig som vill besöka platser från boken och lära dig mer. En skattkarta till både saga och verklig historia. Om jag skissar upp kartan kanske någon vill hjälpa mig att göra en snyggare version?
  16. Vill du hjälpa till? Vill du bli min ambassadör? Hör av dig på info[at]fantastikhjalpen.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *