Bildande av ideell förening

Det är svårt att få tiden att räcka till när man dribblar flera karriärer. Kickstartern ska fortfarande genomföras, men flyttas fram ett tag så att vi kan göra de nödvändiga åtgärder som krävs för en lyckad kampanj.

För att samla in pengar till välgörande ändamål ställs vissa krav på oss p.g.a. lagen om penningtvätt. Detta leder till en hel del pappersarbete och byråkrati, men det är en nödvändig väg att gå som dessutom öppnar upp för möjligheten att söka en del bidrag som vi borde ha en rimlig chans att få. Därför kanske det verkar som att inte särskilt mycket händer här, men det sker i bakgrunden. Just nu tar vi fram stadgar för att bilda en ideell förening, något banken kräver för att hantera insamlade medel.

I och med att vi hanterar medlemsuppgifter ställs krav enligt GDPR (vilket det redan gör eftersom vi har ett nyhetsbrev). När våra stadgar känns klara kommer vi att hålla medlemsstämma med en interimstyrelse för att anta stadgar och utse en riktig styrelse. Sedan är karusellen förhoppningsvis igång.

Här är en lista på saker att utföra. Allt kanske inte är aktuellt, men måste åtminstone beaktas.

Tillsätt interimstyrelse
Fastslå stadgar
Håll medlemsstämma
Ansök om organisationsnummer hos Skatteverket
Upprätta en kassabok
Registrera förening hos Bolagsverket
Skaffa bankkonto och giro
Ansök om F-skatt för föreningen
Anmäl huvudman hos Bolagsverket
Registrera föreningen hos Kultur- och fritidsförvaltningen Thn
Ta ut medlemsavgift

 

Det här kan tyckas som onödigt jobb, som privatperson kan man ju starta en insamling, men jag har en stark vision för Fantastikhjälpen och vet att det kan bli något stort och riktigt bra. Då får man jobba lite för det också.

/Marcus

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *